איך לבקש העלאת שכר מהבוס בצורה נכונה: המדריך המלא

בואו נודה בזה, לבקש העלאת שכר זה אף פעם לא הדבר הכי קל בעולם.

יש לזה קונוטציה של קצת חוסר נעימות.

אולי אפילו קצת… תאוות בצע? (רחמנא ליצלן).

ואולי הבוס יחשוב שאנחנו לא מעריכים את מה שיש לנו?

יש כל כך הרבה מחשבות וחששות שעוברים בראש לפני השיחה הזו.

לפעמים זה מרגיש כמו ללכת על ביצים דקות מעל אגם קפוא.

אבל הנה הטיזר האמיתי: אם אתם קוראים את השורות האלה, סביר להניח שאתם שווים יותר ממה שאתם מקבלים כרגע.

וכן, יש דרך לבקש את מה שמגיע לכם, בצורה שהיא לא רק נכונה, אלא גם אפקטיבית להדהים.

שיחה כזו, כשהיא נעשית כמו שצריך, יכולה לשנות את המסלול הפיננסי שלכם.

היא יכולה לשדרג את ההערכה המקצועית שלכם.

והכי חשוב? היא יכולה לתת לכם תחושה שאתם באמת מקבלים תמורה הוגנת לעבודה הקשה שלכם.

במאמר הזה, לא נצלול רק ל"איך מבקשים".

נצלול ללמה רוב האנשים נכשלים.

איך הופכים את עצמכם לבלתי ניתנים לסירוב (במובן החיובי כמובן).

ואיך יוצאים מהשיחה הזו עם תחושה של ניצחון, לא משנה מה התוצאה המיידית.

אם אתם מוכנים להפסיק רק לקוות לעלייה ולהתחיל לפעול למענה – הגעתם למקום הנכון.

המדריך המלא לבקשת העלאה: כמה שווים הטיפים האלה באמת?

אז למה רוב האנשים נופלים? ואיך להימנע מזה ב-3 צעדים פשוטים?

האמת המרה היא שרוב הבקשות להעלאה נדחות, או מובילות לעלייה זעומה שלא באמת משקפת את תרומת העובד.

ולמה זה קורה?

כי רוב האנשים ניגשים לזה מהמקום הלא נכון.

הם מתמקדים בצרכים שלהם ("קשה לי לסגור את החודש", "שכר הדירה עלה").

או שהם פשוט… מבקשים.

כאילו זו משאלת לב.

עובדים טוב, מרגישים שהגיע הזמן, נכנסים לחדר ואומרים: "אממ… הגיע הזמן להעלאה, לא?".

ספוילר: זה לא עובד.

שיחה על שכר היא שיחה עסקית נטו.

היא לא על כמה אתם נחמדים.

היא לא על כמה אתם מתאמצים (כי רוב האנשים "מתאמצים").

היא אך ורק על הערך שאתם מביאים לשולחן – ובשפה שהבוס והחברה מבינים: כסף, יעילות, צמיחה, חיסכון.

הפסיכולוגיה מאחורי ה"כן": זה לא רק כמה אתם טובים, זה איך אתם מוכיחים את זה

הטעות הקלאסית מספר אחת היא להניח שהבוס "רואה" את העבודה הקשה שלכם.

הוא בטח עסוק.

יש לו אלף דברים על הראש.

הוא לא עוקב אחרי כל מייל ששלחתם או כל שעה מאוחרת שנשארתם.

אתם צריכים להגיש לו את ההוכחה על מגש של כסף.

או במקרה הזה, על שקף פאוורפוינט.

או במסמך מסודר.

אתם צריכים להפוך את ההישגים שלכם למדידים.

איך? נגיע לזה.

עיתוי מושלם? אולי בסיפורי אגדות. במציאות צריך להכיר את השטח

כן, יש זמנים טובים יותר ופחות טובים לבקש העלאה.

אמצע משבר בחברה? כנראה שלא הזמן הכי אידיאלי.

אבל זה הרבה יותר עמוק מזה.

עיתוי טוב קשור להבנה פנימית של הארגון:

  • מתי תקציבי השכר נקבעים?
  • מתי יש סבבי הערכה רשמיים?
  • האם החברה גייסה כסף?
  • האם יש פרויקטים גדולים שהסתיימו בהצלחה בזכותכם?

הבנה כזו דורשת מכם להיות עם יד על הדופק הארגוני.

לא רק במשימות היומיומיות.

שלב ההכנה: בונים את התיק שלכם בצורה שלא משאירה מקום לספק (כמעט)

זה השלב שבו אתם הופכים להיות עורכי הדין של עצמכם.

אתם אוספים ראיות.

בונים טיעונים.

ועושים את שיעורי הבית.

תיק ההוכחות: איך להפוך הישגים "רגילים" למנופי שכר?

בכל פעם שאתם מסיימים משימה בהצלחה, משלימים פרויקט, מקבלים פידבק חיובי, או עושים משהו שהשפיע על השורה התחתונה – תתעדו את זה!

פתחו מסמך.

או אפליקציה.

או יומן.

וקראו לו "הישגים מהשנה/חצי שנה האחרונה".

עכשיו, אל תכתבו שם "סיימתי פרויקט X".

כתבו: "הובלתי את פרויקט X, שהושלם [בזמן/לפני הזמן/עם חריגה מינימלית] והביא ל-[גידול של Y% בהכנסות / חיסכון של Z שקלים / שיפור של W% בשביעות רצון הלקוחות]".

אתם רואים את ההבדל?

הופכים הכל למספרים. לכסף. להשפעה ישירה על העסק.

גם דברים שנראים לכם קטנים יכולים להצטבר:

  • שיפור תהליך שחסך שעות עבודה (תרגמו לכסף!).
  • הכשרת עובד חדש שקיצר את זמן ההכשרה.
  • טיפול בתקלה מורכבת שמנעה הפסד כספי.
  • קבלת אחריות על משהו שלא היה בתחום האחריות המקורי שלכם.
  • פידבק חיובי מלקוח חשוב או מבוס אחר.

תהיו ספציפיים.

מדידים.

מרשימים.

זה הבסיס לבקשה מוצלחת.

שאלות ותשובות: הכנה לבקשת שכר – האם זה באמת כל כך מסובך?

ש: אני רק עובד זוטר, אין לי הישגים "גדולים" עם מספרים. מה עושים?

ת: גם הישגים קטנים נחשבים! יעילות במשימות יומיומיות, עזרה לעמיתים, יוזמות קטנות שחסכו זמן או משאבים, למידת כלים חדשים שהביאו תועלת. אספו כל פיסת הוכחה לתרומה.

ש: כמה זמן מראש צריך להתחיל להתכונן?

ת: תמיד! תיעוד הישגים צריך להיות תהליך שוטף. לגבי שאר ההכנה (מחקר שוק, תכנון שיחה), חודש-חודשיים לפני השיחה המתוכננת זה זמן טוב.

ש: האם כדאי לדבר עם עמיתים על שכר כדי להבין מה המצב?

ת: זה נושא רגיש ושנוי במחלוקת. בחלק מהמקומות זה אסור או לא מקובל. במקומות אחרים זה יכול לתת אינדיקציה, אבל קחו בחשבון ששכר מושפע מוותק, תפקיד, היסטוריה אישית, וכישורי מו"מ קודמים. הסתמכות רק על מה שאחרים מרוויחים זו גישה מסוכנת.

ש: האם צריך להכין מצגת? זה לא מוגזם?

ת: תלוי בתרבות הארגונית ובגודל החברה. מסמך מסודר עם רשימת הישגים והסבר על הערך שאתם מביאים זה בדרך כלל מספיק ומקצועי. מצגת יכולה להיות אפקטיבית לתפקידים בכירים או בחברות מאוד מובנות.

ש: מה אם אני לא מצליח לכמת את ההישגים שלי לכסף?

ת: נסו לכמת אותם לזמן שחסכתם, לשיפור תהליכים, לפתרון בעיות מורכבות שאחרים לא הצליחו, ללקיחת אחריות נוספת שחסכה מהבוס שלכם זמן או משאבים. כל דבר שמראה איך ייעלתם, שיפרתם או תרמתם מעבר למצופה.

הבנת השוק: כמה באמת שווים התפקיד והכישורים שלכם בחוץ?

הטעות הקלאסית מספר שתיים היא לבקש העלאה בלי לדעת מה השכר המקובל לתפקיד שלכם, ברמת הניסיון שלכם, בעיר שלכם, בתעשייה שלכם.

ישנם כלים רבים היום לקבלת הערכת שכר:

  • אתרי דרושים המפרסמים טווחי שכר.
  • סקרים מקצועיים המתפרסמים על ידי חברות השמה או ארגונים מקצועיים.
  • שיחות (זהירות!) עם אנשים בתפקידים דומים בחברות אחרות (חברים, קולגות לשעבר).
  • מידע שמתפרסם ברשתות חברתיות מקצועיות כמו לינקדאין.

המטרה היא לקבל טווח.

שכר מינימום לתפקיד, שכר ממוצע, ושכר מקסימום.

זה נותן לכם עוגן.

זה מראה לבוס שאתם מבינים את השוק.

ושאתם לא זורקים מספרים באוויר.

ידיעת השווי שלכם בחוץ היא קלף מיקוח חזק ביותר.

גם אם אין לכם כוונה לעזוב.

היא ממקמת את הבקשה שלכם בהקשר ריאלי של עלות-תועלת לחברה.

אם החברה תצטרך לגייס מישהו בתפקידכם ברמתכם, כמה זה יעלה להם? כנראה יותר מלתת לכם העלאה.

המספר שאתם מבקשים צריך להיות בתוך הטווח הזה, אולי בחלק העליון שלו אם ההישגים שלכם מרשימים במיוחד.

זה לא רק הבסיס: להסתכל על התמונה הגדולה של החבילה הכוללת

העלאה היא לא רק שכר בסיס.

זו חבילת תגמול כוללת.

לפעמים, אם החברה לא יכולה לתת את מלוא העלאה בשכר הבסיס, יש מרכיבים אחרים שיכולים להיות שווים לא פחות, ואף יותר:

  • בונוסים מבוססי ביצועים.
  • אופציות / מניות בחברה.
  • קרן השתלמות (הגדלת ההפקדה או מעבר למסלול הטבות).
  • ימי חופשה נוספים.
  • תקציב הכשרה / לימודים.
  • כיסוי הוצאות (נסיעות, טלפון, אינטרנט).
  • גמישות בשעות עבודה / עבודה מהבית.
  • שינוי תפקיד או קבלת אחריות מורכבת יותר (שיכולה להוביל לעלייה שכר עתידית).

להיות מודעים לכל הרכיבים הללו ולהיות מוכנים לדון בהם מראה גמישות והבנה של האילוצים הארגוניים.

זה גם פותח אפיקי מו"מ נוספים אם בקשת שכר הבסיס לא נענית במלואה.

שיחת המו"מ: לא דרמה. לא התבכיינות. אלא הצגת עובדות והבעת אמון

עכשיו שהכנתם את התיק, אתם מוכנים לשיחה.

זוכרים? לא שיחה רגשית. שיחה עסקית.

קביעת הפגישה: הסוד מתחיל בבקשת הפגישה עצמה!

אל תתפלו על הבוס במסדרון.

אל תבקשו העלאה בסוף פגישה על משהו אחר.

בקשו פגישה ייעודית.

וציינו במפורש (אבל בעדינות) את נושא השיחה כדי שלא יהיו הפתעות.

איך עושים את זה?

מייל קצר בסגנון:

"היי [שם הבוס/ית], אשמח להיפגש איתך בשבוע הבא לכ-30 דקות. ברצוני לדון על התפקיד שלי, התרומה שלי לצוות/חברה, ולהבין איך אני יכול להמשיך לצמוח כאן. אשמח לראות אילו זמנים מתאימים לך."

שימו לב: זה לא אומר "אני רוצה העלאה".

זה אומר "אני רוצה לדבר על התפקיד והצמיחה שלי".

זה פותח את הדלת בצורה מקצועית ומאפשר לבוס להתכונן (קצת).

זה גם מכין את הקרקע לכך שהשיחה הולכת להיות רצינית וממוקדת.

פתיחת השיחה: אל תתנצלו. אל תתחילו ב"קשה לי".

כשהשיחה מתחילה, היו רגועים.

בטוחים.

וחיוביים.

פתחו בהבעת הערכה על ההזדמנות לעבוד בחברה, על האתגרים המעניינים, על מה שאתם אוהבים בתפקיד.

זה מייצר אווירה טובה.

ואז, עברו לנושא.

לא במילים "באתי לבקש העלאה".

אלא במילים:

"רציתי להיפגש כדי לשוחח על המסלול המקצועי שלי כאן ועל התאמת השכר שלי לשווי השוק ולתרומה שלי לחברה".

זה מקצועי.

זה מבוסס על עובדות (שווי שוק, תרומה).

וזה מציג אתכם כשותפים לצמיחה, לא כקבצנים.

הצגת הראיות: שלפו את תיק ההוכחות (באלגנטיות)

עכשיו זה הזמן להציג את ההישגים שלכם.

לא ברשימה יבשה.

אלא בסיפורים קצרים שמדגישים את ההשפעה.

"כפי שאתה זוכר, בפרויקט X הובלתי את המהלך של Y, שהביא לחיסכון של Z שקלים תוך [תקופת זמן]. אני גאה מאוד בתוצאה הזו וביכולת שלי להביא לחיסכון כזה לחברה."

"בשנה האחרונה, לקחתי על עצמי אחריות על A ו-B, מה שאיפשר לצוות שלנו להיות יעיל יותר ב-W% ולשפר את שביעות רצון הלקוחות ב-V%."

דברו בשפה של הבוס: תוצאות, מספרים, שורה תחתונה.

לא "עבדתי קשה" אלא "העבודה שלי הניבה תוצאה X שהשפיעה על החברה בצורה Y".

אם יש לכם את המסמך עם ההישגים, זה הזמן להציג אותו או להתייחס אליו.

המספרים: להיות מוכנים, אבל לא נעולים

אחרי שהצגתם את הערך שלכם, הגיע הזמן לדבר על המספרים.

ציינו את טווח השכר שחקרתם.

"לאחר שבדקתי את טווחי השכר המקובלים לתפקיד ולוותק שלי בשוק [הישראלי/הגלובלי], טווח השכר המקובל נע בין [X] ל-[Y] שקלים."

"בהתחשב בתרומה שלי לחברה, כפי שהצגתי, ובהשוואה לשוק, אני מאמין ששכר של [המספר שאתם מכוונים אליו, בחלק העליון של הטווח או מעט מעליו] ישקף בצורה הוגנת את הערך שאני מביא."

בקשו מספר ספציפי, אל תגידו "אני רוצה העלאה משמעותית".

מספר ספציפי מראה שאתם רציניים.

שעשיתם שיעורי בית.

המספר הזה צריך להיות הגיוני ביחס למחקר השוק ולהישגים שלכם.

שאלות ותשובות: מה קורה בחדר הבוס?

ש: מה אם הבוס אומר "אין תקציב"?

ת: תגובה קלאסית. אל תיקחו את זה אישית מיד. שאלו: "אני מבין שיש אילוצי תקציב כרגע. האם יש צפי מתי יהיה אפשר לשקול זאת שוב? האם יש דברים ספציפיים שהייתי צריך לעשות כדי שזה יתאפשר בעתיד? האם יש אופציות אחרות לתגמול שניתן לשקול בינתיים?" (כמו בונוס, הטבות אחרות).

ש: הבוס משווה אותי לעובד אחר שמרוויח פחות. איך מגיבים?

ת: התרכזו בעצמכם ובתרומה הייחודית שלכם. "אני מעריך את העבודה של כולם בצוות, אבל אני כאן כדי לדבר על התפקיד וההישגים שלי, שהם… [חזרו על נקודות מפתח]". אל תיגררו להשוואות ישירות או לדיבורים על שכר של אחרים.

ש: כמה העלאה נהוג לבקש?

ת: אין אחוז קסם. זה תלוי בשכר הנוכחי, בפערי השכר לעומת השוק, ובהישגים שלכם. העלאה "טיפוסית" נעה בין 3-5%, אבל העלאה משמעותית יותר (10-15% ואף יותר) אפשרית לגמרי אם יש לכם קייס חזק, פער גדול מול השוק, ותרומה מוכחת וישירה לשורה התחתונה.

ש: מתי כדאי להעלות איום עזיבה?

ת: לעולם לא כאיום. אם יש לכם הצעה קונקרטית אחרת, ניתן להציג אותה (אבל רק אם אתם מוכנים לעזוב). סגנון כמו: "יש לי הצעה אחרת שמציעה שכר בטווח הזה [להציג את הטווח]. אני מאוד מרוצה כאן ומאמין שאני יכול להמשיך לתרום רבות, ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמה שתשקף את הערך השוקי שלי ואת הרצון שלי להישאר." זו לא בקשה ידידותית, זו אסטרטגיה שמשתמשים בה רק כשבאמת יש אלטרנטיבה ורצון להישאר.

ש: כמה פעמים בשנה מותר לבקש העלאה?

ת: בדרך כלל פעם בשנה. אם היו שינויים משמעותיים בתפקידכם או באחריות שלכם (למשל, קידום פנימי), אפשר לשקול לבקש קודם לכן, אבל לא בתדירות גבוהה מדי.

מו"מ מתקדם: איך להגיב ל"לא" ראשוני?

לא כל בקשה נענית מיד ב"כן" גדול.

לפעמים התשובה היא "לא כרגע", "נצטרך לבדוק", או אפילו "לא".

זה לא סוף הסיפור.

זו ההתחלה של המו"מ האמיתי.

השקט שאחרי ה"לא": כוחו של העיכוב ותגובת הנגד הראשונה

אם הבוס אומר "לא", קחו נשימה עמוקה.

אל תתחילו להתעצבן או להתבכיין.

התגובה הראשונית שלכם צריכה להיות רגועה וממוקדת.

שאלו שאלות פתוחות:

"אני מבין. תוכל להסביר לי בבקשה מה הסיבה להחלטה? האם זה קשור לביצועים שלי או לאילוצי תקציב?"

"מהם הדברים הספציפיים שהיית מצפה ממני לעשות כדי שזה יתאפשר בעתיד?"

המטרה היא להבין את הסיבות.

ולקבל תוכנית פעולה ברורה לעתיד.

אופציות חלופיות: כשאין כסף, מחפשים יצירתיות

אם התשובה היא באמת "אין תקציב", זה הזמן להעלות את האפשרויות החלופיות שחשבתם עליהן.

"אני מבין את עניין התקציב לשכר בסיס. האם יש אפשרות לשקול הגדלת בונוס בסוף השנה על בסיס ביצועים? או אולי הגדלת ההפקדה לקרן ההשתלמות? או שינוי תפקיד/אחריות שיכול לתרגם לעלייה עתידית?"

זה מראה שאתם מחוייבים לחברה.

שאתם מבינים את האילוצים.

ושהם לא יכולים פשוט לפטור אתכם ב"אין כסף".

אתם מחפשים פתרון שייטיב עם שני הצדדים.

מעקב והתמדה: כי רומא לא נבנתה ביום אחד (וגם לא ההעלאה שלכם)

גם אם יצאתם מהפגישה בלי ההעלאה המיוחלת, ועם תוכנית פעולה לעתיד – זה מצוין!

קיבלתם כיוון.

עכשיו תצטרכו לעקוב אחרי זה.

לבצע את מה שסיכמתם.

ולקבוע פגישת מעקב בעתיד.

"תודה על השיחה וההכוונה. אני אעבוד על הנקודות שדיברנו עליהן. האם נוכל לקבוע פגישת מעקב בעוד [3/6] חודשים לראות איך התקדמתי ולשקול את הנושא שוב?"

התמדה (בצורה מקצועית ולא מציקה) משדרת רצינות ומחויבות.

מה עושים אם קיבלתם "לא" סופי? הופכים לימון ללימונדה (או למישרה חדשה)

לפעמים, למרות כל ההכנה והמו"מ, התשובה נשארת "לא" נחרץ.

או שההצעה נמוכה משמעותית ממה שאתם שווים ומה שביקשתם.

גם זה קורה.

וזה לא סוף העולם.

פידבק כנה: להבין למה, באמת

אם הבקשה נדחתה לחלוטין, נסו להבין את הסיבות האמיתיות לעומק.

לא רק "אין תקציב".

האם זה קשור לביצועים? לפוטנציאל? למבנה התפקיד?

קבלת פידבק כנה (גם אם הוא קשה לשמוע) חיונית לצמיחה מקצועית.

ודאו שאתם מסיימים את השיחה בהבנה ברורה מה מצופה מכם הלאה, אם בכלל.

בונים גשר לעתיד: גם אם לא כאן

אם הגעתם למסקנה שהחברה הנוכחית לא מתכוונת לתגמל אתכם בהתאם לערך שלכם או לשווי השוק, זה הזמן להתחיל לחשוב ברצינות על האפשרויות שלכם בחוץ.

אתם מוכנים עכשיו הרבה יותר טוב:

  • יש לכם רשימה מסודרת של הישגים מדידים.
  • אתם יודעים מה שווי השוק שלכם.
  • התאמנתם על הצגת הערך שלכם.

התהליך שעברתם כדי לבקש העלאה הכין אתכם מצוין לראיונות עבודה חדשים.

לדעת מתי ללכת: בכבוד, בבטחון ובלי צריבת גשרים

אם החלטתם שהגיע הזמן לעבור הלאה, עשו זאת בצורה מקצועית.

התפטרו בנימוס.

השלימו את המשימות שהתחייבתם אליהן.

עזרו בחפיפה.

עולם העבודה קטן, ושמירה על יחסים טובים (גם כשעוזבים בגלל שכר) היא קריטית לקריירה ארוכת טווח.

לעזוב את התפקיד הנוכחי בשביל תפקיד עם שכר טוב יותר זו גם דרך לגיטימית ומוכחת להעלות את רמת ההכנסה.

אל תראו בזה כישלון של בקשת ההעלאה – ראו בזה הצלחה של האסטרטגיה הפיננסית שלכם!

לסיכום: זה לא רק על כסף. זה על הכרה בערך שלכם

לבקש העלאת שכר זה לא משהו "מלוכלך" או "חמדני".

זו שיחה מקצועית על הערך שאתם מביאים לעסק.

וזו זכותכם המלאה (וחובתכם לעצמכם!) לוודא שאתם מקבלים תמורה הוגנת לערך הזה.

התהליך שתיארנו כאן – איסוף הוכחות, מחקר שוק, תכנון השיחה, מו"מ על חבילת התגמול כולה – הוא מפת דרכים להצלחה.

הוא מצריך השקעה.

הוא מצריך אומץ (קטן).

והוא מצריך גישה עסקית ועניינית.

אבל התמורה הפוטנציאלית, לא רק בשכר, אלא גם בתחושת ההערכה והבטחון העצמי, שווה כל רגע של השקעה.

צאו לדרך מוכנים, בטוחים, וחיוביים.

השכר הבא שלכם מחכה לכם.

מדריכים נוספים שלא כדאי לפספס

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן